Sist ut av de sommardäcktester vi tagit del av är Teknikens värld. I år har de testat däck i dimensionen 235/55 R19. Testet i sin helhet hittar du här.
Tips: Hitta årets bästa sommardäck här
Kort summering av testet
”Att bygga rekommendationer från vårt däcktest baserat enbart på objektiva mätvärden, det blir fel. Visst är det extremt viktigt med kort bromssträcka, vattenplaningsegenskaper, hastighet genom älgtestet och lågt rullmotstånd. De är för säkerhetens skull och ska skydda dig när det krävs. Du ska aldrig tulla på dem. Du ska kräva dem, för dig och dina åkande. Men de är inte allt.
Vår fasta övertygelse är att bilen även ska kännas rätt. Den ska vara lätt att förstå sig på och den ska vara förutsägbar i sitt uppträdande på vägen. Kalla den lättkörd och inspirerande om du vill. I komforttesterna tittar vi på just dessa saker och det är makalöst hur mycket som kan skilja i bilens uppträdande bara genom att byta däck.
Vinnardäcket Pirelli Scorpion visar hur bra en Volvo XC60, skodd med 19-tumshjul, ska kännas och det däcket har snudd på full pott i de flesta objektiva mätningarna.
Med Pirelli Scorpion blir XC60-bilens styrning skönt avvägd med riktigt bra riktningsstabilitet – den går spikrakt och avslappnat på vägen. Samtidigt innebär styrresponsen att det räcker med mindre rattutslag för att få bilen att reagera och viktigast av allt – beteendet är förutsägbart och klokt. Du ger bilen direktiv genom ratt och pedaler, bilen reagerar som det är tänkt.
Man kan tycka att detta borde vara standard för alla däck. Att det vore det enklaste av allt. Att ge rätt styrkänsla i lägre hastighet, att tyngden i styrningen växer med vridningen på ratten och att balansen i bilen är konsekvent. Men så är det inte, det finns inget standardläge i branschen. Pirelli lyckas riktigt bra och flera andra är i närheten medan andra inte alls får till det. Det är synd, för det är ju i vardagslag, i trafikrytmens hastighet, du kommer att köra 99,9 procent av tiden. Då ska däcket fungera riktigt bra, det kräver vi av en vinnare. Det borde även du göra.” – Linus Pröjtz / Teknikens Värld
Tips: Hitta passande däck till bra pris hos Bytjul.com
Testresultat med motiveringar
Pirelli Scorpion
Poäng: 70
Pirelli levererar med Scorpion ett klassiskt presterande däck där grepp och fint väguppträdande prioriteras högst. Den enda lilla baksidan vi hittar är ljudnivån, men vi är definitivt beredda att stå ut med det för att få det fina väguppträdandet. Volvo XC60-bilen känns aldrig bättre än med Pirellidäcken och det är tydligt – om du bryr dig om körupplevelsen är det här däcket för dig. Rullmotståndet är högre, där märks priset av det fina greppet.
Tips: Hitta passande däck till bra pris hos Bytjul.com
Michelin e Primacy
Poäng: 69
Michelin e Primacy rullar lättare än något annat däck och det gör det med marginal. priset det får betala i form av sämre grepp märks inte i någon större utsträckning, däremot är egenskaperna vid vattenplaning betydligt sämre. Vi noterar också att komfort, både vad gäller ljud/stötdämpning och stabilitet är riktigt bra. Michelin e Primacy är inte fullt lika skönt exakt i sin känsla som Pirelli, men det är ändå överraskande bra med härlig styrkänsla.
Tips: Hitta passande däck till bra pris hos Bytjul.com
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Poäng: 68
Det är riktigt tajt uppe i toppen, inget snack om saken och amerikanska Goodyear placerar sig mitt i smeten med sitt Eagle F1 Asymmetric 6. Vi noterar i mångt och mycket lika mycket grepprelaterad prestanda som hos Pirelli Scorpion – mycket positivt. Det som skiljer är att Goodyear tappar en aning gällande väguppträdande och stabilitet – hur bilen känns vid vardagskörning. Små saker avgör till Pirellis fördel, men Goodyear är ändå där uppe. Bra.
Tips: Hitta passande däck till bra pris hos Bytjul.com
Continental PremiumContact 7
Poäng: 67
Continental PremiumContact 7 är precis som övriga tre i toppen ett jämnt och högt presterande däck utan några egentliga svagheter. Vi noterar att Conti liksom Goodyear får full pott i älgtestet, ett bra resultat. Bromsprestanda är bra, liksom uppträdande på våta vägar och vid vattenplaning. En större skilllnad gentemot vinnaren Pirelli hittar vi i skärpa coh stabilitet, PremiumContact 7 gör att bilen känns lite sävligare och inte fullt lika fast i hullet. Poängavdrag
Tips: Hitta passande däck till bra pris hos Bytjul.com
Nexen N’Fera Sport SUV
Poäng: 64
Nexen N’Fera SU2S innebär något av en ögonöppnare. Det känns som att Nexen har gjort mycket av hemläxen vi tidigare gett dem och börjar nu bli en däcktillverkare att räkna med prestandamässigt. Visst, det brister vad gäller stabilitet och hur bilen faktiskt känns ute på vägen. Men sett till rent grepp så finns det i god omfattning. Men vad hände med prisfördelen? Det enkla svaret är att utveckling kostar, något som nu reflekteras på priset.
Tips: Hitta passande däck till bra pris hos Bytjul.com
Nokian Hakka Black 3 SUV
Poäng: 64
Sex poäng efter vinnare, det är ingen stor marginal ner till den delade femteplatsen. Och Nokian Hakka Black 3 SUV greppar bra, det räcker att titta i tabellen här ovan. Bra resultat i många grenar. Men Nokian visar också att det är svårt att kombinera bra grepp med ett komfortabelt beteende. Hakka Black 3 SUV bullrar mest av alla däck i testet och stötkomforten blir sämre. Stabiliteten är däremot helt okej, men varför är Nokian-däcket dyrast av alla i testet?
Tips: Hitta passande däck till bra pris hos Bytjul.com
Michelin CrossClimate 2
Poäng: 56
Det är intressant att betrakta resultaten, det syns tydligt att CrossClimate 2 ligger steget efter sin Michelinkollega e Primacy i nästan alla delar av testet. Vilket för oss tillbaka till det gamla resonemanget om det där med året-runt-däck. Om du köper det här däcket för att kunna ta dig hem vid första snöfallet för säsongen – byt till vinterdäck tidigare. Och köp en omgång riktigt bra sommardäck i stället. Då åker du säkrare och bilen blir trevligare.
Tips: Hitta passande däck till bra pris hos Bytjul.com
Goodride ZuperEco Z-107
Poäng: 39
När vi startade testet var Goodride ZuperEco Z-107 det billigaste däcket vi kunde köpa, därför är det med i testet. Sett till testresultaten blir det snabbt tydligt att du får vad du betalar för – det blir inte bättre än så här för de här pengarna. Och vad som är viktigare – det här räcker inte på länga vägar. Trots detta blir uppträdandet i älgtestet en riktig överraskning. Vi visste att däcket presterade sämre, men att det skulle vara så uselt – det var oväntat.